مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPMS)
به زبان ساده BPMS شامل امکانات و قابلیت های متنوع و کاربردی جهت تعریف فرآیندهای کسب
و کار سازمانی بدون نیاز به کد نویسی است.
زیر ساخت نرم افزاری سازمان ها در حال حاضر به صورت زیر
است:
• سیستم های جزیره ای: نرم افزار های تخصصی که مربوط به کسب و کار بخش خاصی
از سازمان است
• سیستم های عمومی: مانند اتوماسیون اداری که بخش وسیعی از سازمان از آن ها استفاده
می کند
• سیستم های یک پارچه: این سیستم ها که با هزینه بالایی ایجاد شده اند مشکلات
بسیاری را حل می نمایند ولی هنوز برخی از نیاز های سازمان را پوشش نمی دهند
• سیستم های ارتباطی: ارتباط دهنده سازمان با دنیای خارج
این سیستم ها دارای صفات زیر هستند:
• تکنولوژی های متفاوت
• ساختارهای داده ای متفاوت
• تغییرات فیزیکی در محل نرم افزارها به صورت Hardcode
• مهارت های متفاوت برای نگهداری
• زیرساخت های ارتباطی متفاوت
• هزینه ی بالای کپی رایت، راه اندازی، مشاوره و نگهداری
• هزینه ی کنترل و مانیتورینگ بالا برای سازمان
با توجه به موارد ذکر شده:
• چابکی و انعطاف پذیری سازمان کاهش می یابد
• تغییر وضعیت سازمان از رویکرد وظیفه گرا به فرایند گرا غیر ممکن می باشد
• نیاز های جدید سازمان پوشش داده نمی شود یا با هزینه بالایی انجام خواهد
شد
• سیستم هایی که روزی بر کارکرد سازمان اثر مثبت داشتند اکنون مانع پیشرفت
سازمان خواهد شد
راهکاری با نام BPMS
• روشی منعطف برای مکانیزه کردن و کنترل فرآیندهای عملیاتی و غیر عملیاتی
سازمان
• نظم بخشیدن به فعالیت های سازمانی در راه رسیدن به اهداف
• بهینه سازی ارتباط بین واحد های یک سازمان با حرکت فرآیندها در عرض سازمان
• بهینه سازی زمان اجرای فرآیندها در سازمان
• بهینه سازی ارتباط با سازمان های همکار
• برقراری ارتباط با تمامی سیستم های داخلی سازمان و تولید سیستم های جدید
با ترکیب آن ها
• استفاده بهینه از منابع سازمان
• کاهش ریسکها در سازمان
• کاهش هزینه و افزایش بهره وری در سازمان
• ایجاد چابکی در سازمان در مقابل تغییرات مورد نیاز
• افزایش رضایت مندی مشتریان
نمایی از زیر ساخت Microsoft برای پیاده سازی BPMS:
یک BPMS دوران گذار سازمان از وضعیت فعلی به مطلوب را با
کمترین هزینه و ریسک مدیریت می کند.